FANDOM

Увага!

Обережно.png

Адміністрація

Ефект Мандели — збіг у кількох людей спогадів, що могли сформуватися як незалежно так і разом, що суперечать загальноприйнятій історії а також і нинішнього стану справ, коли мова йде не просто про факти минулого, причому спогади ці стосуються не подій, що складно перевіряються з особистої чи приватної історії, а вважаються загальновідомими подіями: історичними, географічними, астрономічними, зоологічними, анатомічними, архітектурними, художніми і тому подібне.

Ефект названий «ефектом Мандели» оскільки виявлений під час спілкування декількох учасників фанатського з'їзду «Dragon Con», які виявили у себе спогади, що збігалися про те, що Нельсон Мандела помер у в'язниці а не вийшов живим на свободу і став президентом ПАР. Фіона Брум (Fiona Broome), одна з учасниць цього зібрання, з 2010 року займається популяризацією ефекту Мандели і збором співпадаючих альтернативних спогадів інших людей.

Пояснення Редагувати

  • Пояснення ефекту Мандели включають в себе конфабуляцію, тобто психопатологічне або чисто психологічне явище «помилкової пам'яті», котре вивчає, зокрема, Елізабет Лофтус, в тому числі формування та закріплення некоректних уявлень як результат надмірної довіри газетним "качкам" й іншим помилковим джерелам.
  • Також пояснення ефекту Мандели включають в себе різні ідеї про переміщення людей в альтернативні світи, у тому числі бульварне трактування квантового безсмертя: «помер - потрапив у сусідній світ, де ще живий, але сам світ злегка інший», про появу таких світів, наприклад, в наслідок високоенергетичних фізичних експериментів або в результаті дій мандрівників у часі, що змінюють історію або, навпаки, про злиття таких світів, в деяких випадках в суперечливе ціле, а також про подання реального світу як не цілком реального - уявлення про світ як комп'ютерну симуляцію чи голограму в якому стався збій в матриці: «це глюки в Матриці»; гностичне уявлення про світ-в'язниці: «ми в полоні ворожого демона, князя світу цього».
  • Конспірологічні пояснення ефекту Мандели включають в себе ідеї про діяльність державних або позадержавних чи наддержавних організацій з великими можливостями, що змінюють свідчення і панівні думки про деякі обставини історії людства за їх власними потаємними переконаннями ідеологічного, віросповідного або расового характеру.
    • Такі пояснення можна використати тільки для тих обставин минулого, які не піддаються безпосередній перевірці через нинішній стан справ.
  • Також припускають, що можливою причиною "змін" часової лінії є робота квантового комп'ютера чи адронного колайдера зокрема та вцілому діяльність CERN (Європе́йська організація з я́дерних дослі́джень).

Спогади Редагувати

Спогади частіше носять характер не єдиного факту, що вирізняється із загальноприйнятої картини дійсної реальності, а цілої системи наслідків його. Носій спогадів про альтернативну географії може пам'ятати й іншу роль населених пунктів в розташуванні транспортних потоків (або «в підручнику бачив», або «сам там проїжджав»). Носій спогадів про кароокого Гітлера може пам'ятати іронічні лекції про невідповідність темного кольору очей фюрера арійському расовому ідеалу. Носій спогадів про інші дати деяких загальновідомих історичних подій (теракти, катастрофи, прем'єри фільму й інше), пам'ятає про це не просто так, а в зв'язку з деякими подіями власного життя («саме той рік був останнім для мене в школі», «саме того літа я їздив відпочивати туди-то»і тому подібне.).

Цікавим окремим випадком ефекту Мандели є спогад про одноразову, іноді і багаторазову, появу і подальше зворотнє зникнення в навколишньому світі відмінностей від особистої пам'яті спостерігача, як приклад свідчення деяких інтернет-користувачів про те що в реальності усюди було написано, що вірш «Погиб поэт! — невольник чести...» був написаний Пушкіним, в той час як більшість людей пам'ятають, що це неможливо адже його написав Лермонтов саме на смерть Пушкіна і через деякий час ті самі інтернет-користувачі заявили що тепер все правильно, знов усюди написано, що Лермонтов автор цього вірша.

Відмінності від стандартної реальності Редагувати

Історичні Редагувати

  • Більш рання дата смерті Нельсона Мандели, не у 2013 році, а у 1960-70-80-90 роках «Мандела помер у тюрьмі».
  • Загибель Рональда Рейгана.
  • Інший рік вибуху шатла «Челенджер», не у 1986 році, а у 1985, 1984, 1987, 1988, наприклад).
  • Кеннеді в день убивства їхав на білій машині з чотирма людьми, а не на чорній з шістьма.
  • Канонізація Матері Терези була до 2016, наприклад у 2013 році, а не у вересні 2016.
  • Кадри переїзду танком одинокого маніфестанта на площі Тяньаньмень.
  • Розстріл Білого Дому й численні людські жертви у 1991 році.
  • Агата Кристі не була знайдена після свого зникнення у 1926 році.
  • Вкрадена дитина авіатора Чарльза Ліндберга не була знайдена після викрадення у 1932 році.
  • Кількість виходів на поверхню Місяця, більша або менша шести.
  • Згадки про портрет короля Генріха VIII, зображеного снідаючим ніжкою смаженої індички.
  • Гітлер мав карі очі а не блакитні.
  • Муссоліні мав зовсім іншу зовнішність.
  • Більш рання поява сегвеїв (двоколісний самокат з моторчиком) - не на початку 2000 а в кінці дев'яностих років.
  • Смерть Едварда Радзинського.
  • Участь контингенту радянських військ у ГДР в придушенні Пражської весни.
  • Майкл Джексон відбілював свою шкіру із расових поглядів — а не страждав від хвороби вітіліго.
  • В новорічному зверненні до росіян Єльцин на межі 1999\2000 років. сказав: "Я устал, я ухожу." Зараз тільки "я ухожу".
  • Столицея Ізраїлю завжди був і є Тель-Авів, зараз Єрусалим.

ГеографічніРедагувати

  • Більше 50 штатів у складі США: 51 або 52.
  • Інше положення Нової Зеландії, на північний-схід або південний захід від Австралії.
  • Відсутня Нова Зеландія
  • Інше положення Австралії, більш віддалене від Індонезії на південь так що 38 градус південної широти проходить через середину Австралії.
  • Відсутній стрів Тасманія.
  • Невідомий південний материк-острів північніше Антарктиди і західніше Австралії на географічних картах під назвами Нова Каледонія або Нова Зеландія чи якимись іншими.
  • Мадагаскар південніше або ж північніше, також відсутність людського населення на Мадагаскарі оскільки він у статусі заповідника дикої природи.
  • Відсутність туземного населення на острові Пасхи в наслідок вимирання.
  • Шрі-Ланка з'єднан суходолом з Індією.
  • Шрі-Ланка віддалена від Індії чітко на південь.
  • Японія дещо в іншому місці відносно Китаю та Росії.
  • Корейський півострів не має спільного кордону з Росією.
  • Монголія не існує як суверенна держава, вона є частиною Китая.
  • Острів Тайвань не існує як острів або як держава, є частиною Китая.
  • Існування Арктичного континенту а не просто льодового покриву на північному полюсі.
  • Острова Шпіцбергена в Північному Льодовитому океані не існують.
  • Інші контури в Аляски.
  • Інші співвідношення відстаней між материками.
  • Сицилія, більш віддалена від материкової Італії.
  • На місці Польщі морська затока (зображення присутнє у Windows 98).

ІншіРедагувати

  • Зміна логотипів автомобільних концернів.
  • Зміна вигляду мультгероїв та персонажів фільмів та музичних кліпів.
  • Зміна фраз у фільмах.
  • Зміна імен людей, як приклад Katy Pery тепер Katy Perry.

Джерело інформації Редагувати

Випадкова вікі